Foto: iz javnih virov
Odgovor se skriva v nekaj pomembnih odtenkih.
Ste se kdaj vprašali, kako potniški ali tovorni vlaki ohranjajo ravnotežje, ko zapeljejo v oster ovinek? Odgovor se skriva v več pomembnih vidikih, pravi Wion.
Po vsem svetu obstajajo določene značilnosti, ki vlakom omogočajo varno premagovanje ovinkov. Med njimi sta oblika in zasnova koles. Morda niste opazili, da so kolesa vlakov rahlo stožčasta in ne ravna. Ta značilnost pomaga tirnim vozilom ohranjati ravnotežje. Poleg tega imajo kolesa vlakov majhno izboklino, imenovano prirobnica. Ta ščiti kolesa pred premikanjem s tirnic.
Avtorji so omenili tudi posebnosti tirnic z obračališčem. Izkazalo se je, da imajo pogosto naklon, pri katerem je zunanja tirnica dvignjena nad notranjo tirnico. To pomaga preprečevati centrifugalno silo, ki potiska vlak navzven, tako da teža ostane enakomerno uravnotežena in se vagoni ne prevrnejo.
Zakaj se vlaki na ovinkih ne prevračajo: druge razlage
V dokumentu je navedeno, da sodobni vlaki uporabljajo posebne sisteme vzmetenja in “podstavke” (okvirje, ki držijo kolesa skupaj), ki blažijo neravnine in omogočajo rahlo vrtenje kolesnih dvojic. To vlaku omogoča, da na neravnih ovinkih ostane stabilen.
Poleg tega strojevodje v ovinkih zmanjšajo hitrost, da zmanjšajo bočno silo. Pomembno vlogo pri preprečevanju iztirjenja vlaka imajo tudi zavore in omejitve hitrosti.
“Nekateri sodobni vlaki uporabljajo tehnologijo nagibanja, zaradi katere se vagoni vlaka v ovinkih nagnejo navznoter. To jim pomaga pri vožnji skozi ožje ovinke z večjo hitrostjo, kar zagotavlja udobje potnikov,” piše v gradivu.
Vzdrževanje prog
Redno vzdrževanje železniških tirov je prav tako pomemben vidik. Pri varnem zavijanju imata pomembno vlogo tudi natančna izravnava tirov in namestitev “kontrolnih tirnic” na strmih ovinkih.
